19-vuotiaan ei ole usein yhtään sen helpompi saada lainaa kuin 18-vuotiaankaan

Lapsuudenystävätär korostaa omassa puheenvuorossaan, että näyttelijättärellä ei kuitenkaan ollut kiire avioitua: sen sijaan Sari aikoi keskittyä uraansa. Aikakauslehtien liitto ry, Kustannuskiila Oy. Valloitukset vahvistivat Kaarlen asemaa myös siten, että valtion rahastoon saatiin suuri määrä kultaa ja hopeaa. Ulkomaisten tähtien skandaalintäyteinen elämä oli tuttu aihe suomalaisille lehtimiehille ja lukijoille, mutta Sirkka Sarin kuolema oli ensimmäinen kotimainen sensationaalinen tapaus, joka uutisoitiin laajasti. Kaarlen burgundilaiset edeltäjät olivat jo yhdistäneet seitsemäntoista provinssia, mutta nimellisesti ne kaikki olivat joko Ranskan tai Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan läänityksiä. Videoleike YouTube-sivustolla. Osa saksalaisista ruhtinaista hylkäsi katolisen kirkon ja muodosti Schmalkaldenin liiton haastaakseen Kaarlen vallan sotilaallisin keinoin. Ainoat muutokset ovat Sarin ja Linnalan asennoissa ja ilmeissä. Saksalaisen kasvatuksen saanut Kaarle ei ollut edes Espanjan aateliston mieleen.

Profetioita 5 -

. Uutisaitta täytettiin tähdellä ja hänen viimeisellä elokuvallaan, mikä synnytti ristiriidan: Sirkka Sari on jatkuvasti läsnä valokuvissa ja hänet mainitaan yhä uudelleen, mutta samalla hän on poissa.. Ensimmäinen osa käsittelee Sarin elämää syntymästä alkaen, käy läpi kouluvuodet, nuoruuden ja filmiuran, jälkimmäinen osa puolestaan keskittyy Aulangon onnettomuuteen. Wathén käy tekstissä läpi Sarin elokuvauraa hyvin yksityiskohtaisesti, joten hän on todennäköisesti tutustunut aikaisempiin kirjoituksiin tai haastatellut Sirkka Sarin tunteneita ihmisiä. Vaikka Suomi-Filmi ei kihlauksesta kertonut, tekstin perusteella yhtiö tiesi ja hyväksyi sen. Kaarlen aikana hänen Burgundin-alueitaan laajennettiin liittämällä niihin Tournai, Artois, Utrechtin ja Groningenin provinssit sekä Geldern. Kokonaisuudessaan Saria voi pitää esimerkkitapauksena kotimaisesta ohjaajan luomasta tähdestä. Kaarlen kehitys oli hidasta ja muutenkin hän vaikutti sopimattomalta hallitsemaan mitään.

Amnesty moittii Suomea ja muuta Eurooppaa: ”Seksi ilman.

. Asetelmassa Sirkka Sarin elämä rinnastuu viimeisen rauhan kesän onnelliseen aikaan, kun taas hänen kuolemansa järkyttävyydestä voidaan tehdä vertaus tulossa oleviin taisteluihin. Silloin asetti oman poikansa, Filip II:n Milanon herttuaksi, vaikka Frans vaati sitä itselleen. Pelkästään tämä ei kuitenkaan riitä selittämään näyttelijättären muuttumista elämää suuremmaksi tarinaksi. Toimittaja Hannu Holvaksen kirjoittama teksti on laajin artikkeli Sarista sekä pituutensa että sisältönsä puolesta. Näin Kaarleen osmanien taholta kohdistunut uhka joksikin ajaksi helpottui. Sensaatioita, kuten rakkauslapsia ja avioeroja oli ollut toki aiemminkin, mutta niistä ei ollut puhuttu sanaakaan julkisuudessa. Sirkka Sarin kohtalo kietoutui yhteen nuoren valtion vaiheiden kanssa, ja tapahtumien traagisuus ja epäoikeudenmukaisuus kasvattivat myyttiä vihreäpukuisesta keijukaisesta, ja nuoresta luutnantista, jotka kohtasivat jälleen alla venäläisen kuun. Rinnastusten kautta korostetaan että, Aulangon traaginen onnettomuus vie mennessään viattoman – ja viattomuuden. Onnettomuuden synnyttämä kohu versoi epäuskosta: vahingossa putoaminen savupiippuun tuntui mahdottomalta, vaikka putoaja olikin elokuvatähti, joiden elämä tuntui tavallisien ihmisten silmissä olevan uskomatonta. Yhtiön tähti oli kuollut ja saanut kuolemalleen kohujulkisuutta. Sekä murhaa että itsemurhaa väläyteltiin Aulangon synkäksi salaisuudeksi. Tähteä määrittävät merkitykset kerrostuvat vuosien kuluessa ja ottavat itseensä lisämerkityksiä kuolemasta – hän on erityinen, koska hän ei enää ole inhimillinen, vaan kuolemassa kuolemattomaksi muuttunut. Tähän vaikutti suvun pitkä­aikainen sisä­siittoisuus, jota yleisesti harjoitettiin hallitsija­suvuissa alueiden pysyttämiseksi dynastian hallinnassa. Vaikka kertomuksissa on pieniä vaihteluita, perusta on sama. Hänelle kihlattiin Ranskan kuninkaan Frans I:n molemmat tyttäret, Louise ja Charlotte Valoislainen, mutta he kuolivat nuorina. Elokuvatähteyden olemusta ja syntyä tutkinut Richad deCordova korostaa, että elokuvatähteys ilmenee sekä valkokankaalla että ennen kaikkea sen ulkopuolella. Samaan aikaan islamilaiset barbareskit, jotka toimivat sulttaanin vallan ja valvonnan alaisina, tekivät toistuvasti tuhojaan Espanjan ja Italian rannikoilla, lamauttivat Espanjan merikaupan ja nakersivat Habsburgin vallan perustuksia. Hän eli yksinään erillisessä luostarissa, jossa oli rivissä kelloja joka seinällä, minkä jotkut historioitsijat arvelevat symboloineen hänen valta­kauttaan ja ajan puutetta. Nieminen, Outi, Rakennettu, markkinoitu, mainostettu. Wathenin artikkelissa puolestaan spekuloidaan Sarin ja luutnantti Saulin ystävyyden luonteella. Se muodostaa näissäkin kertomuksissa aikakausien rajan, joka erottaa muistelijat Sirkka Sarista. Yhdessä he kiipesivät hotellin katon näköalatasanteelle. Tuotantoyhtiön julkaisema elokuvalehti Suomi-Filmin Uutisaitta markkinoi Rikasta tyttöä syyskauden ensimmäisessä numerossaan. Sirkka Sari ei itse päässyt lainkaan ääneen, mikä ei liene yllättävää. Itse tapaturma kuvataan vain parilla lauseella, joten nuoruudesta kumpuava tunnelma oli myös Wathénille tärkeämpää kuin onnettomuuden kauhut. Ennen muuta tietenkin epäiltiin, ettei kysymyksessä sittenkään olisi puhdas tapaturma, kuten uutisissa tahdottiin vakuuttaa, vaan että se olisi johtunut joistakin muista tekijöistä. Yhdessä näistä kuvista nähdään Linnala ja Sari ravintolapöydän ääressä. Tapauksen kunniaksi pystytetty muisto­laatta on yhä paikoillaan Windsorin linnan Pyhän Yrjön kappelissa. Lehdet osasivat kertoa, kuinka monta kerrosta Sari ja Sauli olivat nousseet hissillä päästäkseen katolle, kuinka monta askelta Sauli kulki Sarin takana ja kuinka monta metriä savupiippu oli kattotasannetta korkeammalla. Sauli kulki sen verran Saria jäljessä, että hän näki onnettomuuden, mutta ei voinut sitä estää. Tekstissä annetaan ymmärtää, ettei haastattelija ole kohdannut Saria lainkaan, mutta näyttelijätär on kuitenkin kuvassa. Tämä on kuitenkin kätevä tapa saada nopeasti rahaa akuuttiin tarpeeseen, eikä yleensä ehtoina ole kuin luottotietojen olemassaolo, sekä tietenkin täysi – ikäisyys. Muutaman kuukauden kuluttua alkanut sota näyttää rikkovan kauniin maailman samalla tapaa kuin onnettomuus katkaisi tähden elämän. Kaarle V esiintyy hahmona Christopher Marlowen näytelmässä. Holvas, Hannu, Kannaksen tytön lyhyt elämä ja traaginen kuolema. Todellinen elämäntarina, oikea luutnantti Edellä esitellyt kertomukset perustuivat elokuvaväen muistoille. Elokuvaan liitettyjä yliluonnollisia merkityksiä voisi kuvitella lisäävän maininta siitä, että loppukohtauksessa on nähtävillä toinen näyttelijätär, joka joutui korvaamaan kuolleen työtoverinsa. Hänen vanhuudessaan kihti teki hänet raajarikoksi. Koroke oli kuitenkin hotellin lämmitysjärjestelmän hormi, mitä ylös kiivennyt Sari ei huomannut ajoissa, vaan putosi hormiin. Hänen äidin­kielensä oli ranska, ja hän oli omaksunut monia vaikutteita ranska­laisesta kulttuurista. Lukija odottaa näyttelijättären tulevan paikalle, mutta Sari ei saavu ennen haastattelun päättymistä. Mukana ovat myös Sirkka Sarin filmografia, valokuvat osasta kuulusteltuja sekä piirroksia ja valokuvia Aulangon hotellista. Sulhasen mukaan Sarin muutto Helsinkiin ja filmityö puolestaan tiivistivät heidän suhdettaan, sillä ne antoivat heille entistä enemmän mahdollisuuksia tavata toisiaan. Muutoin sota jäi ratkaisemattomaksi. Laajimman huomion sai yleensä seuraavana ensi-iltavuorossa ollut filmi. Nämä alue­valtaukset eri puolilla maailmaa antoivat aiheen sanontaan, jota myöhemmin on käytetty myös Brittiläisestä imperiumista: sanottiin, että Kaarlen valta­kunnassa ”aurinko ei koskaan laskenut”. Tuskin kukaan lehden lukijoista oli voinut välttyä tiedolta Sarin kuolemasta, mutta siitä huolimatta lehden asetelma, jossa Sari esiintyy ennen kuolinuutista useissa kuvissa ja hänet mainitaan teksteissä kuin mitään ei olisi tapahtunut, näyttää oudolta. Toki on mahdollista, että kihlajaiset ja Suomi-Filmin kuvaussessio ovat osuneet samalle päivälle, vaikka Linnala toteaa vain upseeriystäviensä olleen kihlalounaalla läsnä. Oli sellaisia murskattuja kiviä vaan, ei ollut vielä peitetty maalla. Suurin osa niistä oli Pyhän roomalaisen keisari­kunnan ja siihen kuuluneen Saksan kuningas­kunnan läänityksiä, poikkeuksena kuitenkin hänen synnyin­paikkansa Flanderissa, joka oli sata­vuotisen sodan jäljiltä yhä Ranskan läänityksenä. On ennen kaikkea kysymys ajoituksesta, sattumanvaraisista tapahtumista, jotka aiheuttavat sen, että jokin seikka nousee ihmisten muistoissa muita tärkeämmäksi ja saa itselleen erityisiä määrittämisen tapoja. Jos Sirkka Sari olisi kuollut erilaisessa tilanteessa ja erilaisena aikana, ei hänestä eikä hänen viimeisestä elokuvastaan olisi ehkä muotoutunut suurta traagista tarinaa. Samoihin aikoihin alettiin muistella kotimaisen elokuvan menneitä vuosikymmeniä. Kaarle liittoutui Englannin ja paavi Leo X:n kanssa Ranskaa ja Venetsiaa vastaan. Keisarin asema ei kuitenkaan ollut perinnöllinen, vaan vaaliruhtinaat valitsivat keisarin. Kertomukset kuitenkin korostavat sitä, että Sauli oli onnettomuuden ainoa todistaja. Kilven ympärillä on Kultainen talja osoittamassa hänen asemaansa ritari­kunnan suur­mestarina. Lordi Byronin oodi Napoleon Bonapartelle viittaa Kaarleen "Espanjalaisena". Kaarle V tavataan myös Mika Waltarin historiallisessa veijariromaanissa. Sen vuoksi hän tavallisesti söi yksin. Elossa vain valkokankaalla Aulangon onnettomuuden myötä Suomi-Filmillä oli edessään ennen kokematon tilanne. – Mä sain sen siellä ulkona rannassa kiinni. Hän kärsi myös epilepsiasta. Sauli on tarinan ristiriitaisin hahmo. Se oli pieni pyhiinvaellusmatka, samalla viimeinen käyntini hänen haudallaan. Samalla kuvauksissa on läsnä hiljainen katkeruus elämästä, jota hän ei saanut elää. Sarin tragedia siis kantaa kuolinpäivästä yli kuukausien. 19-vuotiaan ei ole usein yhtään sen helpompi saada lainaa kuin 18-vuotiaankaan. Hän sai pian todeta olevansa sodassa Ranskaa vastaan, sillä Flanderin läänityshallitsijana Kaarlea vaadittiin maksamaan veroa Ranskan kuninkaalle, kuten hänen isänsäkin oli tehnyt. Kuudentoista sivun mittaisessa Uutisaitassa puhuttiin peräti kahdeksalla sivulla Rikkaasta tytöstä ja Sirkka Sarista. Elokuvan tuotantomäärät romahtivat, osa vanhoista yhtiöistä lopetti toimintansa ja uudet pientuottajat astuivat alalle. Oli hienoa kertoa olleensa Aulangolla.

Raiskaaja sai jäädä Suomeen, pikkurikollinen.

. Hän oli myös luonnollinen ehdokas keisariksi. Skandaalijulkisuus ei kuulunut suomalaiseen elokuvamaailmaan, joten kuolema mainittiin vain muistokirjoituksessa. Vaalan tekstin tapaan myös Wathénin artikkelista turmaillan enteet puuttuvat, ja tuleva sota pysyy näkymättömissä lukuun ottamatta artikkelin viimeistä lausetta: ”Muutamaa kuukautta myöhemmin luutnantti Sauli kaatui talvisodassa”. Nuorena luutnanttina Sauli edustaa menestystä ja hyviä toiveita tulevaisuudesta ja rinnastuu kotimaisten elokuvien sankareihin, jotka useimmiten tuntuvat olevan sotilasarvoltaan luutnantteja. Pääosaan nousivat iltaa edeltäneet tapahtumat, jotka olivat enteitä täynnä: Istuttiin sisällä ja pelattiin korttia. Nimimerkki VIE, Uneksivakatseinen ohjaaja. History, Culture and the Mind. päivänä elokuuta ilmestynyt syyskauden avausnumero olisi periaatteessa kuulunut ensisijaisesti -elokuvan markkinointiin, sillä tämän elokuvan ensi-ilta oli viikkoa lehden ilmestymisen jälkeen, kun taas Rikkaan tytön ensi-iltaan oli vielä liki kuukausi. Artikkelien runsas kuvitus tukee perheen ja ystävien haastatteluiden antamaa kuvaa Sarin elämän yksityisestä puolesta. Toimittaja käyttää sensaationhakuisia lausahduksia, kun taas sulhanen kertoo heidän yhteisistä suunnitelmistaan. Aulangon tapahtumat ovat peittäneet alleen aikalaiskriitikoiden korostaman jatkuvuuden eli Joutsenon läpimurron. Tähän kokoukseen osallistui muun muassa Bartolomé de las Casas. Kaarlen perimä Aragonian valtakunta käsitti myös Napolin ja Sisilian kuningas­kunnat sekä Sardinian. Viimeinen elokuva oli melkein valmis; siitä puuttui vain loppukohtaus ja muutamia muita vähäisiä jaksoja. Vaikeuksista huolimatta Kaarle asui suurimman osan elinajastaan Espanjassa, myös viimeiset, luostarissa viettämänsä vuodet. Kolmannessa osassa siirrytään suoraan sotavuosiin, joten analogia Sarin ja viimeisen rauhan kesän välillä on korostettu. 19-vuotiaan ei ole usein yhtään sen helpompi saada lainaa kuin 18-vuotiaankaan. – Se heittäytyi rähmälleen sinne kivien päälle ihan älyttömästi. Sirkka juoksi ylös katolle, josta avautui ihana näköala yli hiljaisen suviyön. Valenius, Johanna, Undressing the Maid. Onnettomuuden herättämä kohu oli mittava, mutta se ei kestänyt kovinkaan montaa päivää. Ajan kulumisen myötä tarina muuttui. Sirkka Sari on muistoissa samanlainen kuin ensimmäisen valtakunnan Suomi, avarakatseinen, mitään pelkäämätön, tulevaisuuteen luottava ja nuoruuden huumassa elävä. Yhdistettynä tietoon hänen kuolemastaan kaukaisuuteen suuntaava katse korostaa Sarin saavuttamattomuutta Mainoskuvien merkitys on suuri, sillä ne näyttivät Sirkka Sarin nuoruuden ja kauneuden, hänen silmiensä kirkkauden ja ihonsa virheettömyyden. Tekstin tyylissä näkyy kaksi selkeästi toisistaan poikkeavaa puolta. Tapa muistaa ja muistella Sirkka Saria on kiinnittynyt tiukasti hänen kuolemaansa. Sivuilla niin luutnantti Jaakko Sauli, ohjaaja Valentin Vaala kuin näyttelijät Lea Joutseno ja Hannes Häyrinen sekä monet muut paikalla olleet kuvaavat tapahtunutta heti onnettomuutta seuranneina päivinä. Samoin lehdestä puuttuvat kertomukset kesän kuvausleirien sattumuksista ja tapahtumista, joita muina vuosina löytyi syksyn ensimmäisistä Uutisaitoista runsain mitoin. Yrityksen perustamisen tukemiseksi on kuitenkin olemassa erilaisia muita tukimuotoja, kuten esimerkiksi starttiraha, jonka turvin voi päästä alkuun. Kun maassa ei enää ollut Ferdinandin ja Isabellan kaltaisia voimakkaita hallitsijoita, Kaarle kohtasi yhä kasvavat määrät valituksia ja kasvavan anarkian. Sirkka Sarin viimeiseen elokuvaan liittyvää markkinointia leimasi häveliäisyys: viittaukset kuvausleiriin tai Sirkka Sarin oma puhe olisivat tuoneet onnettomuuden liian lähelle kirjoittajia ja lukijoita. Sitä vastoin Aragoniassa laki sitoi hallitsijaakin, ja Navarrassa monarkian suorastaan katsottiin perustuvan kansan ja hallitsijan väliseen sopimukseen. Kuvaus oli jatkunut läpi yön, ja Statistityttö oli valvomiseen tottumattomana väsynyt. ”Nosta.” Vaala nosti pataässän. on tavoittanut Kuokkasen juuri kun tämä viimeistelee miespääosan esittäjän Olavi Reimaksen maskeerausta ja itse haastattelu tehdään Kuokkasen odottaessa Sirkka Saria käsittelyynsä. Kuulustelut myös vahvistavat Sarin ja Linnalan kihlauksen, sillä Sari oli keskustellut Saulin kanssa vain muutamaa hetkeä ennen katolle lähtöä puhelusta, jonka oli saman päivänä saanut sulhaseltaan Linnalalta. Tämän jälkeen Ranska liittyi Cognacin liittoutumaan, jonka paavi Klemens VII oli solminut Englannin Henrik VIII:n, Venetsian, Firenzen ja Milanon kanssa vastustaakseen keisarikunnan ylivaltaa Italiassa. Heidän kanssaan hän sai lapsia, joista kahdesta tuli myöhemmin Alanko­maiden kuvernöörejä: Johanna Maria van der Gheynst, Charles I de Lalaingin palvelijatar, jonka tytär oli Margareta Parmalainen. Lehteä selaavalle aikalaislukijalle annettiin useita näkökulmia katsoa tähteä ja hänen viimeistä elokuvaansa, mutta itse kuolema tuotiin esille ohimennen mainoskuvien ja haastatteluiden välissä.

Torben Liebrect näyttelee Kaarle V:tä elokuvassa , joka kuvaa Martti Lutherin elämää Augsburgin valtiopäiviin saakka. Kertomansa mukaan hän saattoi vain ihailla vierestä, kuinka elokuvan tähdet Sirkka Sari ja Lea Joutseno olivat kauniita kellonajasta huolimatta. Tällöin hän oli Kastilian, Léonin, Aragonian, Molempain Sisiliain ja Granadan kuningas, ja näiden maiden vaakunat on yhdistettyinä kilven. Kaarle V korotettuna vihollistensa yläpuolelle. Vaalan kertomuksessa luutnantti on tarinan romanttinen sankarihahmo, johon ei voi kuvitella liitettävän spekulaatioita rikoksesta. Kuolema tekee tähdestä ikuisesti nuoren ikonin, joka edustaa loputtomiin omaa aikaansa. Hänen säteilevä, virheetön kauneutensa ja vaatimaton, sydämellinen olemuksensa oli tänä aikana voittanut puolelleen lukuisasti ystäviä ja ihailijoita. Alkuperäinen artikkeli: en:Charles V, Holy Roman Emperor Muistan, kuinka hän [Sirkka Sari] seisoi silmät loistaen pöytämme vieressä, huudahti sitten: ”Tule mukaan Jaska!”, ja lähti juoksemaan ulos. The Emergence of the Star System in America. Lapsuudenystävän ja sisarusten puheissa puolestaan korostuu Sarin kunnianhimo ja se, että elokuvaura kiinnosti häntä ehkä jopa enemmän kuin avioliitto. Kun Sirkka Sarin kuolema oli uutisoitu juurta jaksain, ryhdyttiin lehdissä spekuloimaan tapahtuneella

Kommentit